منتدى نجوم المستقبل
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى نجوم المستقبل

معا للتطور

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

المسرحية

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
AhMeD HaRrY

AhMeD HaRrY

ذكر

الثور

وظيفتك : ساحر

المزاج : وحد شاى

المسرحية Empty
مُساهمةموضوع: المسرحية   المسرحية Emptyالثلاثاء أبريل 14, 2009 7:31 pm

هوه ده بيت النجوم
اصدقاء مكتبة الاطلاع
وده يوم جديدة على البيت تعالوا ندخل نشوف نجومنا وهما في اوضهم قبل ما ينزلوه عشان يفطروا
نبتدئ بالواد
احمد هاري
الى مغرم بهارى بوتر والسحر والخيال
والغموض وكل الاسطير والحجات ده
اهوه قاعد هوه لبس العباية السحريه وماسك فى ايدو العصايه السحرة وعمال يخطرف بكلام غريب انا مش فهملو معنى
ده حتى الكتب الى قدامو كلها كتب لهارى بوتر وكتب عن الرعب
وحجات تانيه كتير
طب نسيبو ونروح نبص على احمد سيد العبقرى

نسحب وحده وحده عشان ميسمعناش
ايه ده دية مش اوضه إنا حاسس أنى دخلت سفينة فضاء
اجهزة كمبيوتر ده كمان لبس فى رقبتو سيدهات
وفى حجات عماله بتكتك نبعد عنها لتكون متفجيرات
ده فى كمان كميرات ديجتل حقيقى العبقره دول ليهم حجات
طب نسيبو قاعد كده مع نفسو شغال على الكمبيوتر بتاعو
ونروح لشاعر الاكدمية محمود خضر ده قاعد وعمال بيكتب
حجات لما نبص نشوف كده كاتب ايه بحب الاكدمية اكتر من الفراخ المحشية محشية ايه بس ده شكلو جعان وايه الى قدامو ده كتب لى نظار قبانى وطه حسين وقصيد شعر هو كتبها بنفسو
طب نسيبو يخلص قصيدة الاكل ده ونروح نشوف محمد فايز
ادى محمد اهو قاعد فى وضتو حقيقى هو شخص طيب انا شيفو عمال يكتب ورقه كبيره اوى لما اروح اشوف بيكتب ايه
حجات مطلوبه منى وبفكر انى معملهاش
ايه الكلام الغريب ده ده فى كتب الدراسة محطوطه على جنب وطبعا مليانه تراب عشان ما بيفتحاهش اساس
طب نسيبو نروح لى مينا الى اكان قاعد وماسك كتاب مكتوب عليه اشهى الامكولات وعمال يتفرج على الصور ويقول انا هموت من الجوع
طيب سيبو يتفرج على الصور ايده ايه ريحت الشياط ده اكيد ده دينا
الشيف بتاع الاكدمية لما ننزل ونشوف ايه الى بيحصل ده دينا اهيه ايه النار انا اهرب احسن للمطبخ ينفجر
المشهد الاول
دينا فى المنتصف المكتبه وتاصيح بصوت عالى
يلا يا استاذا الفطار جاهز الخلطبيطه هتبرد
ويجمعو النجوم حولين السفره عشان يفطرو
العبقرى قاعد وماسك الب توب وعمال يشتغل
وبيقول العبقرى:يلا هاتو الاكل بسرعه عشان عندى شغل
مينا يرد عليه بى استغراب: شغل ايه يا ابو شغل منتا قاعد عاطل بقالك شهرين بعد ما فجرت مركز الكمبيوتر الى كنت بتشتغل فيه
وبعدين هو فين الاكل اساسا
ترد عليه دينا فى حماس : انا عمله ليكو حاجه جديده اوى اسمها خلطبيطه بصلصه هتكلو صوبعكو وراها
يرد احمد فى استغراب: اسمها ايه يا دينا خلطبيطه بصلصه ده اسم اكله ولا اسم دواء وهنا يسالها محمد فايز :وده مكونتها ايه دينا تقلو دينا فى نوع من الفخر:
عيش غراب طماطم ملح طمامطم تانى عيش غراب تانى جزر خيار بقدونس فجل جرجير كريما زبده بيض وهنا يقلها خضر وهو ماسك: بطنو كفايه يا دينا خلاص عرفنه ليه سموها خلطبيطه
وهنا يقلها مينا فى جوع: طب يلا يا دينا فين المطلخبطه بتعتك ده
قالت دينا: حلا انا هقوم اجبها اهوه
تدخل دينا المطبخ وتسيب النجوم قاعدين
يسال محمد فايز هارى ويقلو: هارى يا ترى ممكن تصلحلى النظاره بتعتى يقلو هارى:ملها النظاره
محمد:اتشرخت ومش شايف بها كويس كده
هارى:طب هات عندى تعويزه متخرش الميه هصلحلك بيها النظاره
يخد احمد النظار من محمد ويرفع عصيتو والعيون كلها معاه ويفضل يحركها فى الهو وهب يدرب النظاره بى العصايه وطير وتقع على الارض وتكسر تمام
محمد فايز فى غضب :ايه الى انتا هببتو ده
هارى: متخفش هصلحها
محمد: تصلحها ايه انتا دمرتها بس انا الى غلطان
وهنا يقول احمد سيد : هيه دينا فين كل ده بتجيب البتاعه الى هيه عملها ده قوم يا خضر شوفها
يقوم خضر يدخل المطبخ ويفضل جوه اما مينا فقاعد يقول:انا جعان اوى ياسلام لو المطلخبطه ده تكون كده طعمها يجنن ومعها بقى وحده ساقع كده واشربها كده وانا شبعان ياااااااه
وهنا يقول احمد سيد العيال دول اتاخرو ليه لما ادخل اشوفهم يدخل المطبخ
يلاقى خضر ماسك ورقه وقلم وعمال يكتب يصرخ فى احمد ويقلو :انتا عملين تلعبو وحنا هنموت من الجوع
تقلو دينا :انا كنت بضيف شويت كورتا على الخلطبيطه يقلها احمد:كورات انتى هتفطرى معيز ونتا يا سيدى نمت جوه
يقول خضر وهو بيهرش فى دماغو معلش اصل ريحت التقليه الى فى المطبخ الهامتنى بى قصيده اسمها من اجل التقليه بحبك يا اكدمية يقوم مشمر احمد كمو ويقول بحبك يا اكدمية دنا هخلى وشك ملوخليه
واخير يقعدو النجوم عشان يكلو
وتبدا دينا تغرف ليهم الاكل الغريب بتعها وهيه بتقول :انا عوزكو تقولولى ريكوم بى منتهى الصراحه يدوق النجوم الاكل الى دينا طبخاه دهونشوف بقى رد الفعل
احمد هارى يقول : دينا انتى متاكده ان الى قدما ده اكل انا احاسس انو وصفه للموت السريع
اما العبقرى فقال: انا اساس مش جعان انا هقوم اخلص شوغلى مين قال انى جعااااااان من اصلو
اما خضر فقال تصورى يا دينا : البتاع الى انتى طبخاه ده الهمنى بى قصيده شعر اسمها ربنا ينتام من الظالم والمفترى
ومحمد فايز قام مطلع ورقه وقلم وبيكت كلام سالو خضر : بتكتب ايه قالو : شكوه لمنظمة حقوق الانسان
الوحد الى كان عجبو الاكل وعمال ياكل هو مينا وبيقول: ايوه كده القلقاس الى انتى عمله ده يجنن يا دينا المهم بعد ما كلو الاكل الغريب ده جهزو نفسهوم وقال احمد يلا بينا سالو كلهوم على فين قال فى فخر على بتنا التانى اكدمية المستقبل ومكتبة الاطلاع
http://www.nogumix.com/chat/
عفريت العلبة

عفريت العلبة

ذكر

الجدي

وظيفتك : طالب

المزاج : عالم السيارات المعدله

المسرحية Empty
مُساهمةموضوع: رد: المسرحية   المسرحية Emptyالأربعاء أبريل 15, 2009 2:41 am

جميله جدآآآآآآآآآآآآآ
سيف الله

سيف الله